Sangean AM/FM/Aux Atomic Clock Radio

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 11 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sangean AM/FM/Aux Atomic Clock Radio op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,7

SloegeDurk 27-05-2015

Fijn geluid dat bij wekken langzaam luider wordt - heel fijn. Door de digitale zenders is het probleem van een slechte afstemming voorbij. Het in- en uitschakelen van beide wektijden werkt nogal omslachtig. Een echt probleem is de leesbaarheid van de display. Witte cijfers (voor de tijd) op een lichtblauwe achtergrond is verre van ideaal - eigenlijk alleen in de helderste stand van het instelbare display is het display goed leesbaar, maar dan staat hij zo licht dat je er bijna ook een boek bij kunt lezen. In een donkere stand blijft het 's nachts raden hoe laat het is. Bovendien: las ik onlangs niet een onderzoek naar schadelijke effecten van blauw licht op slapeloosheid?

Marin Borghart 23-11-2011

Jarenlang (ruim 22 jaar) een Sony wekkerradio gehad.
Het geluid van de Sony was prima maar de zendergevoeligheid nam af
zodat er steeds andere zenders doorheen kwamen.
De bediening van deze Sony was altijd lastig geweest maar je went eraan.
Dus nu na veel zoeken een nieuwe wekkerradio gekozen de
Sangean RCR-22.
Een wekkerradio moet en wekker en radio zijn.
Het geluid moet gewoon goed zijn en bovendien makkelijk te bedienen.
De Sangean is makkelijk te bedienen, stelt zelf de juiste tijd en datum in.
Het instellen van de radiozenders op de geheugenplaats (7 zenders) is een fluitje van een cent.
De verlichting van het LCD-scherm is in de nachtstand te variëren van zacht tot fel.
Ik heb hem zacht staan voor 's-nachts maar voor overdag is hij met het drukknopje rechtsonder fel te zetten.
Het geluid is prima evenals de radio-ontvangst.
De fine-tuning gaat automatisch zodat hij op het sterkste ontvangstsignaal (storingvrij) wordt ingesteld.
De tijdsduur van de snooze stand kun je zelf instellen.
Ik heb geloof ik wel de juiste keuze gemaakt met de aankoop van deze Sangean RCR-22.

Huub81 13-06-2011

Ik snap niet dat er zoveel commentaar is op het display. Het dimt automatisch! Er zijn 2 standen en de lichtintensiteit is traploos te regelen. Ik vind het (zeker voor dat geld) een geweldig apparaat. Erg handig is de DCF77 functie, waardoor de tijd altijd, op de seconde precies, goed staat. Dit, samen met de backup-batterij, zorgt ervoor dat je je nooit zult verslapen omdat er 's nachts een stroomonderbreking is geweest. Het geluid is van een goede kwaliteit (met voldoende bass).

consumer339 09-05-2011

Fijne wekker, gemakkelijk te bedienen. Dubbel alarm, nap en sleep functie zijn ideaal.
Groot nadeel is de display. Goed leesbaar ingesteld is het veel te licht in de slaapkamer. Nu staat het licht zover gedimd dat het van dichtbij nog net leesbaar is en nog steeds is er relatief veel licht in de kamer. (Ik doe namelijk niet voor niets mijn gordijnen dicht..)

hooghart 09-11-2010

----------Update review, 9-11-2010---------
Deze wekker een aardig poosje in huis, werkt goed, ziet er goed uit, bijzonder goed geluid voor zo'n klein app. bediening zeer goed heb de gebruiksaanwijzing niet gelezen, ben zo aan de slag gegaan, topper!!!

Een opmerking heb ik, de lichtsterkte van de display hadden ze autom. moeten maken, schakeling van niks had daardoor niet veel meer behoeven te kosten, maar kort en goed, een aanrader.

--------1e review, 2-5-2010----------
Zeer geachte lezers van deze reviews.

Het is voor mij overbodig te herhalen wat in de div. reviews omschreven is.
Ik kan alleen maar zeggen, het er helemaal mee eens te zijn dat je waar krijgt voor je geld!
Klein app. toch goed geluid.
Ik heb de handleiding niet gelezen, ben gewoon aan de slag gegaan, kinderlijk eenvoudig, perfecte dig. tuner!
Alleen zou hij helemaal perfect zijn als de display aut. te dimmen was, het betreft een schakeling van niks, heb ik zelf wel eens ingebouwd, kosten € 4,00. Maarja, in een nieuw ding ga je niet zitten boren en solderen! Een echte aanrader!

Erik Wannee 17-10-2010

Omdat mijn vorige supergoedkope wekkerradiootje steeds meer problemen kreeg met de drukknopjes, besloot ik nu eens een echt goede wekkerradio aan te schaffen.

Ik heb hem nu zo'n maand en wil zo objectief mogelijk de voor- en nadelen van deze machine noemen:

Nadelen:
De display. Dat is echt de zwakke plek van deze wekkerradio. Mijn vorige apparaatje had grote rode LEDs op een gitzwarte achtergrond, die kon ik zonder bril vanaf de andere kant van de slaapkamer lezen. Overdag en 's nachts. En toch was het licht daarvan nooit hinderlijk.
Dat is bij de Sangean RCR-22 wel anders. De hele display geeft blauwig licht, en de tekens zijn dun en wit. Het contrast is daardoor erg laag, en omdat de menselijke ogen relatief ongevoelig zijn voor blauw licht, moet hij veel licht geven om hem te kunnen aflezen. Als je het (instelbare) licht vrij hoog zet, wordt de hele slaapkamer 's nachts gehuld in een kil blauwig licht.
- Je kunt de display dimmen met een draaiknopje onderop de machine. Jammer dat hij niet 'meebeweegt' met het omgevingslicht. Als je 's nachts niet je hele kamer blauw verlicht wilt hebben, moet je hem zo dimmen dat je er overdag echt niets meer op kunt zien.
- De antenne waarmee de atoomkloksignalen worden ontvangen, zit met een snoer aan de achterkant vast. Je kunt de antenne op de achterkant van de radio klikken maar dan hangt het antennesnoer een beetje raar in het rond. Ik heb het maar een beetje om de antenne heen gedraaid, maar echt handig zit het niet zo. Het zou mooier geweest zijn als die antenne ergens in de kast of in het electriciteitssnoer was ingebouwd, maar ik vermoed dat hij dan het tijdsignaal niet meer op kan pikken.
- Als de radio langere tijd uitgestaan heeft (bv als je op vakantie gaat en de stekker eruit trekt) verliest hij alle voorkeursinstellingen: zowel je zendervoorkeuren als je wekkertijden. Als je ziet hoe een geheugenkaartje van een fotocamera miljoenen pixels blijvend kan opslaan, zou je van een dure wekkerradio eigenlijk ook mogen verwachten dat hij gegevens ook zonder stroom vast kan houden.
- Vergeleken met het vorige radiootje dat ik voor een tientje kocht, is het een forse prijs, hoewel je daar natuurlijk ook wel wat voor krijgt! Zie hieronder.

Voordelen:
- De klok stelt zichzelf automatisch in, dankzij de atoomklokontvangst.
- Als de stroom uit valt, houdt hij de instellingen nog een aantal uren vast. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je niet op tijd gewekt wordt als 's nachts de stroom een tijdje uitgevallen is geweest.
- Zeer gebruiksvriendelijk. De knoppen werken logisch en intuïtief. Alleen jammer dat je niet van zender kunt zappen als je met een zender gewekt wordt. Druk je op een knop van een andere zender dan 'denkt' hij dat je hem een paar minuten wilt uitzetten.
- Je kunt met de ene radiozender in slaap vallen en met een andere (of desgewenst met vriendelijke piepjes waarvan het volume ook weer instelbaar is) gewekt worden.
- Ideaal dat je een hele week kunt inprogrammeren. Mijn werkweek bestrijkt 4 dagen, en alleen op die 4 dagen word ik gewekt. Het is zelfs mogelijk om op andere dagen op een andere tijd of op een andere manier gewekt te worden: Er zitten 2 onafhankelijke wekkers op.
- Geen draaiknopje om de goede zender te vinden, maar een hele reeks voorkeurtoetsen die de juiste frekwenties digitaal vasthouden.
- Wil je met de radio in slaap vallen? Stel in na hoeveel tijd hij moet zwijgen.
- En last but not least: Een zeer acceptabele (mono) geluidsweergave. Geen fratsen zoals bass/treble, maar dat is ook helemaal niet nodig.
Als je nog even radio wilt luisteren terwijl je geliefde al ligt te slapen, kun je zelfs 'oortjes' aansluiten.
- Er zit ook nog een aux ingang op waarop je bv een MP3 speler kunt aansluiten, maar die heb ik eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd.

Over het uiterlijk van de wekkerradio valt uiteraard te twisten. De een zal het een fraai staaltje design vinden; de ander een blokkerig ding. Ik zou zeggen: Oordeel zelf!

Het volume: Hij heeft bijna 20x20 cm nodig en is 8 cm hoog.

Conclusie: Ik vind het een best aantrekkelijke machine, maar ik hoop dat de fabrikant er bij een nieuwe editie een goed bruikbaar display (zwarte achtergrond met rode, gele of groene tekens) in zet, dat zowel overdag als 's nachts bruikbaar is.

Sjoerd Gompie 20-11-2009

Zeer goed product.

Voordeel:
-Automatische tijd instellen
-Goed geluid
-mooier uiterlijk dan rc2
-Vele mogelijkheden met simpele bediening.
-Als je snachts er uit moet kun je de dimmer uitzetten en dan heb je voldoende verlichting zonder je partner wakker te maken : )

Nadelen:
-Display is overdag mooi fel blauw maar....s'avonds dim ik hem. Het nadeel zit er hem in dat je dit handmatig moet doen het dimmen kun je echter tot je niks meer ziet.

Ontvangst:
De ontvangst is goed, er zit een appart richtantenne bij die je achterop vast kan maken. Je kunt hem ook ergens anders neerzetten/hangen/plakken.

Geluid:
Het geluid is zeer goed maar het is geen Tivoli.
Aux in zal ik niet gebruiken
net als de hoofdtelefoon aansluiting.

Martijn2912 07-08-2009

Ik kende het merk niet, maar echt veel rotter dan de Philips AJ3916 kon het niet worden. Gezien de prijs zou je kwaliteit moeten verwachten. En zie daar; kwaliteit.! Mooi afgewerkt, goeie geluidkwaliteit, goeie radio-ontvangst, logische bediening, net helder display, daginstelling, atoomklok, etc, etc.. Eigenlijk alles wat die Philips niet was/had. Backlight van het display is instelbaar, het wekvolume is instelbaar, dubbel instelbaar alarm. Heerlijk zachtjes wakker worden met het 'humaan wek systeem' (piepjes) en/of radio.

Het enige nadeel vind ik dat ie het display niet automatisch dimt adhv het daglicht. Hierdoor is ie op de dag niet goed leesbaar, omdat je 'm donker instelt voor de nacht. Verder absoluut aanradertje.

ErikM66 28-06-2009

Mooie eenvoudige wekkerradio. Eindelijk een wekkerradio met goede FM-tuner. Prettig om altijd de juiste tijd te hebben dankzij de atoomklok. Jammer alleen dat de sleeptimer ontbreekt. Leuk dat je bij het wekken kunt aangeven met welke zender je wakker wil doen. Wel prettig dat op deze Sangean wekkerradio de helderheid van het display is in te stellen. Geluid is beter dan gemiddelde wekkerradio. Vormgeving vind ik wat kitserig.

TH 27-08-2008

Ik heb deze wekkerradio nu bijna een jaar. Het is echt een heel handig apparaatje. Het ziet er leuk en degelijk uit.
De display is helder en duidelijk leesbaar. Voor de nacht is de display wat te helder, maar deze kan je uitschakelen met een speciale knop. Hierbij kan je nog wel regelen hoe fel deze dan is, waardoor je dus de duidelijkheid van je display voor in de nacht kan instellen.
Het enige wat ik jammer vind aan e display is dat als je de wekker zet, de wektijd op de plaats van de datum komt, waardoor de deze dus niet meer kan aflezen.
Het gebruiksgemak is ook zeer goed. De meeste functies kan je met 1 of 2 drukken op een knop instellen.
Het geluid is helaas iets minder, maar dit licht niet aan de boxen zelf, maar aan de radio frequenties. je kan er namelijk ook je mp3 speler op aansluiten, en daarvan is het geluid echt wel goed. Het enige nadeel daaraan is dat je je mp3 speler wel hard moet zetten wat zorgt dat je batterijen snel op gaan.

Alles samengenomen is het echt een mooi apparaat. Hij neemt weinig ruimte in en is makkelijk te gebruiken. Het is het geld zeker waard!!